Monday, November 30, 2009

Ickelinjärt berättande

Vi valde att göra om Sagan om Ringen till en ickelinjär berättelse. Liksom många sagor och fabler är Sagan om Ringen så välkänd idag, att den närmast kan betraktas som myt. Dess dramaturgi är klassisk och lämpar sig särskilt väl för ickelinjärt format: i grund och botten är det en berättelse om en grupp karaktärer som ska ta sig från punkt A till punkt B, via ett antal geografiska punkter som utgör vändpunkter - och lämpar sig utmärkt att användas som noder i en ickelinjär tappning. Berättelsen känns med andra ord mer eller mindre gjord för att tolkas om ickelinjärt. Vår utmaning låg med andra ord inte i att identifiera vändpunkter som kunde utgöra noder (de sa sig själva: Vattnadal, Moria, osv), utan i att reducera den otroligt omfattande berättelsen till ett par nyckelelement. Vi konstaterade också snabbat att berättelsen egentligen innehåller ett flertal underberättelser, och valde att koncentrera oss på huvudstoryn.

När man tillför interaktivitet och valmöjligheter till en så välkänd historia som Sagan om Ringen, uppstår dilemmat att användaren garanterat kommer att välja de alternativ som inte förekommer i originalberättelsen. Det leder till att berättelsens inneboende logik dör när man tillför interaktivitet - eller att det åtminstone finns en risk för det. Å andra sidan tillförs ju en känsla av ovisshet - spänning - med vetskapen om att man som användare får vara med och forma berättelsen. Det innebär att berättelsen så att säga inte är avgjord redan innan, som det är med linjärt berättande.

Vi valde dessutom att i ett skede låta huvudrollen förflyttas till en annan karaktär. I vår, dramatiserade form fungerar ett sådant grepp utmärkt - samma person kan spela huvudkaraktären oavsett vem denna huvudkaraktär är - men i en film till exempel, hade ett valalternativ som innebär att huvudrollen ändras inneburit att resten av berättelsen hade behövt filmatiseras två gånger - en med den ena huvudkaraktären och en med den andra. Det hade ju ökat produktionskostnader avsevärt - vilket väl är en av det ickelinjära berättandets största nackdelar.

Nedan en sorts flödesschema.

No comments:

Post a Comment