Beskrivning: Crowwood är en digital berättelse som inte följer klassisk dramaturgi, och som kanske bryter mot den traditionella definitionen av vad en berättelse är. Det finns ingen intrig, ingen handling, inget slut. Det vore kanske mer riktigt att beskriva det som ett interaktivt galleri eller ett minimalistiskt spel där man utforskar en digital värld – en kråkskog.
Syftet är att stimulera två grundläggande sinnen hos användaren: det konstnärliga sinnet, samt nyfikenheten. Genom sin audiovisuella uppbyggnad ska projektet väcka användarens nyfikenhet att utforska den digitala skogen – och belöningen för detta utforskande ska vara mer eller mindre oväntade händelser i form av animationer, samt nya områden – bilder och animationer – att utforska. Teckningarna ska förhoppningsvis vara tillräckligt estetiskt tilltalande för att vara belöning nog.
Målgruppen är inte definierad. Det finns inga pedagogiska eller informativa poänger med projektet (vilket är en av dess huvudpoänger), och den främsta utmaningen blir därmed att producera något som ändå känns givande för användaren att lägga ner sin tid på. Målgruppen blir därmed reducerad till de som kan uppskatta den estetiska stil som jag har valt: minimalistiskt, svartvitt och konceptuellt. Målsättningen är att användaren ska känna att hon är lite rikare (på vad kan jag inte säga) efter att ha lämnat Kråkskogen, än hon var innan. På samma sätt som det är en berikande upplevelse att titta på en målning.
Som utgångspunkt har jag gjort nedanstående teckning.

Efter ett intro kommer användaren till detta vägskäl. Med muspekaren är det nu upp till henne att hitta saker att interagera med – till exempel kan ett klick på fågelburen få den att falla till marken. Animationen följs av att bilden tonas ut och en annan tonas in. Antingen är det bara vissa klickbara objekt som tar användaren vidare, eller så för varje händelse henne till en ny bild. I så fall kan det hela sägas likna en enda stor navigationsstruktur, där navigationsstrukturen i sig är innehållet, och valalternativen maskerade och upp till användaren att hitta. Det hela blir en konstnärlig labyrint – ett interaktivt galleri med animerade detaljer.
Projektets omfattning är svår att förutse. Från vägskälet ovan kommer användaren åtminstone kunna nå ytterligare tre bilder, som var och en åtminstone ska leda vidare till ytterligare en. Från varje bild är det möjligt att återgå till vägskälet, för att därifrån välja en ny väg. Det rör sig alltså om mellan sju och tio bilder (möjligtvis fler) – var och en med detaljer som är animerade. De flesta animationer kommer att göras med frame-by-frame-teknik, vilket ju är relativt tidskrävande. Det kommer med andra ord förmodligen att bli dessa som kräver den största delen av arbetstiden.
Ett mycket enkelt flödesschema ser ut som följer. Varje nivå innehåller en teckning. Det är möjligt att återgå till starten från varje nivå.

No comments:
Post a Comment